Samenwerken!

Een nauwere samenwerking tussen alle 'taal-partijen' komt de leerling meteen ten goede

Samenwerken!
 

Team Melior Onderwijs attendeert je graag op zinvolle bijdragen binnen het onderwijslandschap gericht op ‘onze’ leerlingen met taalachterstanden.

Het online tijdschrift ‘Van Horen Zeggen’ publiceert ongeveer eens in de twee maanden artikelen over leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking. (TOS/SH)

“Op de pagina’s van VHZ-online vindt u een ruim aanbod van artikelen over diagnostiek, zorg en onderwijs gericht op slechthorenden, doven en communicatief beperkten.

VHZ-online is een uitgave van de FENAC en Siméa.  Op VHZ-online worden actuele ontwikkelingen op de voet gevolgd. Wetenschappelijk onderzoek wordt vertaald naar de dagelijkse praktijk van groepsleiding, leerkrachten, diagnostici en begeleiders.”
 

Tot ons opluchting komen daar al vaker artikelen voorbij die gaan over NT2 leerlingen. Opluchting zou je denken? Al sinds de oprichting van Melior Onderwijs pleiten wij voor een nauwere samenwerking tussen alle partners op taalgebied. Melior Onderwijs, bibliotheken, cluster twee, NT2 onderwijs aanbieders, aanbieders van dyslexieonderzoeken/trajecten, centra jeugd- en gezin. Wat betreft het onderwijs aan leerlingen met taalachterstanden zijn er zoveel raakvlakken in de pedagogieken en didactieken. Iedere doelgroep heeft weliswaar haar eigen nuances.  Samenwerking tussen alle partijen is dus ook noodzakelijk bij leerlingen met NT2 onderwijsbehoeften én TOS. In het tijdschrift VHZ komt gelukkig al meer kennis beschikbaar over NT2 leerlingen met een TOS. Delen van deze kennis is belangrijk voor het bekender maken van de onzichtbare handicap TOS. NT2 leerlingen ervaren daarbij hun eigen complexiteiten op school, bij het verwerken van hun ervaringen in het verleden en bv in hun vrije tijdsbesteding.

Hierbij delen wij graag het artikel Wanneer verloopt de verwerving van Nederlands als tweede taal te traag? (http://vhz-online.nl/wanneer-verloopt-de-verwerving-van-nederlands-als-tweede-taal-te-traag)

Grote vraag bij deze leerlingen, waarbij de ontwikkeling van de tweede taal verwerving traag verloopt, is ‘wat heeft deze leerling nodig om verder te komen in zijn ontwikkeling?, zoals te lezen is in het artikel. Soms is er niet duidelijk sprake van een TOS, immers 5-7% van de leerlingen heeft een TOS. Een nieuwe taal leren kost tijd, ook bij kinderen. Waar kan je dan hulp halen voor je leerling? Het zou mooi zijn als er op school mogelijkheden worden gecreëerd waarin deze hulp geboden kan worden.

Melior Onderwijs ís er voor alle leerlingen met taalhulpvragen. Taalhulpvragen op het gebied van NT2, dyslexie, TOS, taalachterstanden of een combinatie hiervan. De begeleiding is afhankelijk van de hulpvraag van de leerling en school. Trajecten kunnen als volgt worden vormgegeven: leerlingbegeleiding, meedenken met beleid op het gebied van taal, participeren in projecten rondom taalstimulering, meedenken met sectiegroepen in het VO. Samenwerken is hierbij een vanzelfsprekendheid bij ons.

Graag denken en werken wij mee met de leerkrachten en leerlingen waarbij de leerling te allen tijde centraal blijft staan!
 

ZilteC__DSC0066 ZilteC__DSC0066